tisdag 5 februari 2008

Gamle gubben Sivert fick en chock en natt när han vaknade till invid sin käring Selma.Brevid sängen stod Döden med lie och allt.
-Men det kan väl inte vara dags för mig ännu?Jag har ju knappt fyllt 70,ojade sig Sivert.
-Oroa dig inte,sa döden.Du kommer att återfödas.I nästa liv kan du välja mellan att bli tupp eller höna.
-Jasså.Ja tupp har jag ju nästan varit i det här livet,så jag väljer höna då.Det kan bli intressant.
Vips så var han höna.Så kände han att det tryckte så konstigt i bak.
-Det är ett ägg på gång,förklarade döden.
-Ägg? Menar du att jag kan värpa?
-Så mycket du vill!
Sivert testade.Han klämde och kämpade och "plopp" så kom det minsann ut ett ägg.En intressant upplevelse tyckte Sivert.Så han testade en gång till.Deyt var ett krystande och kämpande,men rätt som det var ploppade ett ägg till ut.
Då började någon rycka och slita i honom.Det var hans käring Selma.
-Sluta Sivert,du skiter ju ner hela sängen!

Inga kommentarer: